
Främja Rättvisa
Att läsa teologi, det är som att dyka ner i en pool, och att komma upp i ett hav. Ju mer en läser, desto större blir perspektiven. Gud blir större, världen blir större och förhoppningsvis våra hjärtan. Samma sak kände några av oss under våren när frågan kring den fjärde vägvisaren dök upp; ska det heta Främja rättfärdighet eller ska vi ändra till Främja rättvisa? När vi började gräva i frågan så blev allt plötsligt mycket större. Och rikare.
Vi konstaterade att valet mellan rättvisa och rättfärdighet inte handlade om en smaksak eller tradition utan om att välja det som bäst beskriver vägvisaren där det bland annat står:
”Orätten ropar från jorden till himmelen. Och Gud har valt sida…//…Genom Jesus Kristus bryter Guds rike fram. Där detta rike breder ut sig, befrias både fattiga och rika. Där sker en omfördelning. Där främjas jämlikhet, rättfärdighet (eller rättvisa?) och fred. Där bekämpas undertryckande krafter och system. Där byggs motstrukturer och där tänds hopp. Gud har valt sida. Han kallar oss till att välja mellan rätt och orätt.”
Vägvisaren beskriver aktiv handling. Gud handlar, alltid utifrån den Han är. Samtidigt är vi kallade att vara Guds händer och fötter, även vi utifrån den Han är.
Hebreiskan använder framför allt två ord som beskriver rättvisa och rättfärdighet:
Ordet tzadeqah kan översättas ”vara rättvis” men vi hittar det ofta som ”vara rättfärdig” i GT. Tzadeqah refererar bland annat till ett liv med rätta/räta/hela relationer och kallas ibland för primär rättvisa. Det vill säga, jag handlar moraliskt riktigt för att mina relationer ska förbli hela. Till exempel så undanhåller jag inte någon dess berättigade andel, jag ger rimligt betalt och jag behandlar alla jämlikt. Bibelforskaren Alec Motyer förklarar rättfärdig som: att ha en rätt relation med Gud att därför beslutsamt rätta till alla andra relationer i livet.
Ordet mishpat hittar vi översatt med ”rätt” i bl.a. Mika 6:8: ”Vad begär väl Herren av dig annat än att du gör det som är rätt, att du älskar barmhärtighet och vandrar i ödmjukhet med din Gud?” Mishpat finns över 400 ggr i GT och en del menar att förstå mishpat, det är att förstå Gamla Testamentet. En huvudsaklig betydelse är att behandla människor lika och att ge människor deras rättigheter men det står också för den justerande rättvisan, att skipa rättvisa när brott har begåtts.
Om den primära rättvisan, tzadeqah, skulle fungera i vår värld så att vi levde i hela relationer med varandra, så skulle inte den justerande rättvisan, mishpat, behövas. Men nu är det inte så och en grundläggande betydelse för ordet mishpat är att etablera den himmelska normen på jorden. ”Ske din vilja på jorden, såsom den sker i himlen”. Rättvisa handlar om att återställa den helhet som har trasats sönder av orättvisorna. I den judiska traditionen vävs begreppet rättvisa in i förståelsen om hela skapelsen och tanken om shalom. Och blickar vi framåt Nya testamentet och Jesus så är det även kopplat till förståelsen om Guds rike. En förståelse av Bibelns rättvisa hjälper oss att se vad Guds goda rike innebär.
När vi summerade en tid av studier och samtal så landade vi i beslutet att ändra till Främja rättvisa. Vi förstår Korsvei som en rörelse som aktivt vill återställa Shalom, som vill verka för Guds rike och som vill ”göra rättvisa”. Jim Wallis har sagt att ett evangelium som inte försöker förändra världen bara fungerar för dem vars värld inte behöver förändras. Vi lever i en värld där väven är brusten men vi tror på en Gud som har valt sida. Evangeliet, det fantastiska budskapet är att Gud är Kung och att Guds rike redan är här. Tillsammans får vi sprida och gestalta det hoppet genom att aktivt främja rättvisa.